Математика
1 клас
Розділ Арифметичні дії додавання і
віднімання в межах 10
Тема: Додавання 0 і до 0.
Віднімання 0 і рівних чисел. Круг.
Розпізнавання геометричних фігур.
Мета. На основі практичних вправ і малюнків розглянути випадки
додавання
і віднімання 0. Вчити порівнювати
предметні множини за кількістю
елементів із числами та цифрами. Закріпити
нумерацію чисел у межах
10. Формувати вміння складати і розв’язувати приклади
на додавання і
віднімання за малюнками і
практичними діями. Розвивати мислення,
уяву, математичне мовлення, уміння
оцінювати результати вдасної
праці. Виховувати почуття
взаємодопомоги, дружби.
Обладнання. Демонстраційні
картки з зображенням цифр, роздатковий
матеріал, предметні
малюнки, індивідуальні лічильні набори,
набори геометричних
фігур.
Тип уроку. Урок формування нових умінь та навичок.
Хід уроку
І Психологічна настанова
Стали дітки,
підтягнулись,
Один одному
всміхнулись.
На урок старання
не забудьте взяти,
Сіли всі
рівненько, починаєм працювати.
- Діти, сьогодні
до нас на урок завітали гості. Привітаємо їх.
1 учень. –
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий, довгий вік.
2 учень. – Є у
нас наука славна
Математика цікава
Ласкаво просимо ми вас
На урок до нас.
ІІ Перевірка рівня засвоєння змісту
навчального матеріалу
- Діти, я знаю,
що всі ви дуже любите казки. А чи хотіли б ви самі побувати у казці?(Дуже хотіли б).
- А чи зможете
ви допомогти казковому герою, який потрапив у біду?
(Так, готові)
- Отже для того,
щоб допомогти казковому герою ви повинні активно працювати, правильно і швидко
розв’язувати
приклади на додавання і віднімання, ну і звичайно ж працювати над закріпленням
нумерації чисел у межах 10.
- Ну то рушаємо
до казки. Ви готові? (Так)
- А яка це
казка, ви здогадуєтесь самі, адже ви всі її добре знаєте.
Жили собі дід та баба...
Ось дід одного
разу і просить:
- Бабо, спечи
мені....?
(Колобок)
1. Каліграфічна хвилинка.
Бабуся спекла, а
Колобок стриб за вікно, та й покотився по каліграфічній стежині:

Та щоб дізнатись, яку цифру писати, ви повинні
відгадати загадку, де живе звір, який зустрівся на шляху. Мій «сусід» зліва
живе у 8 будиночку, а «сусід» справа – в 10. В якому будиночку живу я. (У 9)
Напишіть цифру 9. Придумайте і запишіть два приклади на склад числа 9. А будинок це незвичайний, казковий. В ньому є
вільні квартири, де можуть поселитись звірі. Допоможіть Колобку розібратись в
які квартири можуть звірі вселятись.

2
|
4
|
5
|
7
|
9
|
10
|
(Звірі можуть
вселятись в квартири під номерами 1, 3, 6, 8)
І відправився
Колобок у мандри по лісі. А назустріч йому...
А ось хто, ви
дізнаєтесь, як відгадаєте загадку.
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеликий він на зріст,
На городі побував –
Нам капусту пожував.
Довгі ноги – скік та скік...
Ми погнались – він утік. (Це Зайчик)

- Так, це
Зайчик.
Порахуйте
скільки букв у слові зайчик? (Шість)
- Яке число
наступне? (Число
сім)
- Яке попереднє? (Число п’ять)
Молодці. Але, на
шляху Колобка з’явився
«математичний струмочок»
2. Усна лічба
Гра «Математичний струмок»
Повторення
складу 6.
Двоє учнів беруться за руки, тримаючи над собою ворітця з
цифрою 6 Інші діти розходяться по класу з різними цифрами. По сигналу вчителя
«Струмок до воріт». Діти шукають собі пару, щоб у сумі з сусідом було 6 і
проходять через ворота.
(3 і 3; 4 і 2; 5
і 1; 2 і 4; 1 і 5)
- І захотів
Зайчик з’їсти
Колобка. Колобок став просити його, щоб не їв, але Зайчик згодився за умови, що
Колобок відповість на всі його запитання. І запропонував полічити предмети.
1. Лічба предметів.
- Послухайте
вірш.
(Учитель читає
вірш і поступово виставляє на дошці силуетні малюнки звірів).
Якось взимку в
надвечір’я лісові зійшлися звірі.
В теплий
затишний барліг до ведмедя на пиріг:
Вовк, єнот, їжак, вовчиця, заєць, білка, лось,
лисиця.
Всяк свого
шматка чекав, та хазяїн «сплохував»!
Він, ведмідь, ніяк не міг розділити той пиріг,
тричі потом він облився, та нічого не добився.
Хто бажає
підказати, з чого треба починати?
- Чому ведмідь
не зміг розрізати пиріг?
(Треба полічити
гостей)
-
Полічить скільки всього звірят зібралось
у ведмедя? Покажіть
цифру.
(Діти показують цифру 8)
-
Хто стоїть третім, п’ятим, сьомим? (Їжак, заєць, лось)
-
Назвати сусідів числа 8. (7 і 9)
-
Як можна отримати число 8?
(Повторюємо склад числа 8)
2. Складання
прикладів за картками.
Гаразд, друже Колобок, я не буду тебе
їсти, але пограйся зі мною у гру, щоб мені веселіше стало і я тебе відпущу.
Гра
«Кіт і миші».
Кіт ганявся за
мишами. Вони поховались у прикладах і з’їли знаки. Відгадайте, які знаки з’їли
миші.
6 □ 2 = 4 3 □ 3 = 0 9 □ 5 = 4 4 □ 4 = 8
( - , - , - , +)
ІІ Актуалізація опорних знань і
практичного досвіду.
-
Колобок потрапив на квіткову галявину,
де зустрів Ведмедика.

Він запропонував завдання Колобкові. А завдання були дуже складні.
Треба дізнатись
на яку квіточку впала зранку краплинка роси.
3 + 3
8 – 6 5 + 2






2 + 3 7 – 3
9 – 1




2 4 5 6
ІІІ Хвилинка релаксації
- Ось тут, на
цій чудовій галявині, давайте з вами відпочинемо.
( Включається
тихенька музика)
Прокидаються
квітки –
Розпускають
пелюстки.
Вітерець дихнув
тихенько,
Пелюстки гайднув
легенько.
Сутеніє, і
квітки
Закривають
пелюстки.
Тихо засинають,
Голівками
хитають.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
- Молодці! Ви
гарно справились з Мишковим завданням. І наш Колобок живий і здоровий помандрував
далі. Та ось у темному лісі зустрівся йому страшний і злий Вовк.

А у торбі в
нього була нова і невідома цифра. А що це за цифра ми дізнаємось сьогодні на
уроці.
1. Відгадайте загадку.
У Оксаночки в руці
Є чотири олівці,
І вона подружці Вірі
Віддала їх, теж чотири.
У Оксанки олівців?
(У Оксанки нема олівців)
IV Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
- Отже на
математичній мові ми можемо позначити ніскільки нулем. Відсутність елементів у
множині виражають числом нуль і ми сьогодні на уроці ознайомимося з ним.
V Сприймання і первинне усвідомлення
нового матеріалу.
- Число нуль на
письмі ми позначаємо цифрою «нуль».
- Подивіться на
неї. На що вона схожа?
Цифра 0 така от
кругла,
Хто не бачив –
подивись,
Наче сонце, наче
бублик,
Немов обруч –
хоч крутись.
- А на яку цифру
схожий Колобок?
Покажіть мені цю
цифру.
VI Первинне застосування здобутих
знань з метою формування вмінь.
1. Запис цифри 0
в зошиті з друкованою основою (с. 34, № 5)
Кругла, наче
буква 0,
Цифра 0, або
ніщо.
Як стоїть він
сам самісінький,
То й не значить
нічогісінько.
- Допоможемо Колобкові навчитися писати цю
цифру.
Починаємо писати
нижче верхнього правого кута, закруглюємо, торкаючись верхньої сторони
клітинки, ведемо вниз, закругляємо, торкаючись і ведемо вгору до початку овалу.
- Погляньте і
скажіть із скількох елементів складається цифра «нуль»?
(Із одного)
На дошці
написані цифри від 1 до 10. Вчитель ставить 0 перед 1
- Місце 0 на
початку числового відрізка – перед одиницею. Порахуйте від 0 до 10, від 10 до 0
«сусідів» числа 1.Кожне з чисел 0,1, 2, 3, 4,5, 6, 7, 8, 9 записують за
допомогою однієї цифри. Ці числа називають одноцифровими. Запишіть числа від 0
до 9 у зошит.
VII Хвилинка релаксації
У країні казочок
Жив веселий
колобок.
Разом з ним усі
звірятка,
Вирушали на
зарядку.
Ведмідь штангу
піднімає:
Знизу – вверх,
знизу вверх.
А лисичка
присідає:
Зверху – вниз,
зверху вниз.
А веселі
зайченята лапки вгору піднімають:
Ось так, ось
так.
Й гарно спинки
прогинають:
Ось як, ось як!
VIII Застосування знань у стандартних умовах з метою формування навичок.
- Діти ви і
зараз допомогли Колобкові і врятували його
- Але що це? Хто це так гарно
виспівує? Та це
ж хитрунка Лисичка.

- Ой, діти, чую біду! Обдурить вона нашого
колобка. Вона принесла цілу валізу завдань. До роботи малята. Врятуємо нашого
друга.
1. Робота з підручником. (с. 41,
вправа 1)
- Кого ви бачите
на малюнку?
(Білосніжку)
- Скільки гномів
біля Білосніжки? (7)
- А скільки в
неї шапочок?
-То скільки ж
шапочок залишилось у Білосніжки? (Не залишилось жодної, або нуль)
- Як ми отримали
0? (7-7=0)
Запишіть вираз у зошит.
- Отже, якщо від
числа відняти те сам число, то отримаємо нуль.
2. Математика у віршах.
1
Колобок вже знає нуль,
Знає – нуль це є ніщо.
А якщо нуль додамо,
То
отримаємо що?
2. Колобок знайшов
грибок. Він тримає його в одній руці, а в іншій нема нічого. Порахуємо
кількість грибочків в обох руках. Запишемо приклад. (1+0=1)
Отже при додаванні нуля до будь-якого числа
отримуємо те смае число: 1+0=1.
3. Лисичка три
горішки знайшла, всі собі залишила, а Колобкові не дала. Скільки ж горішків у
хитрої Лиски? (3 - 0 =3)
Запишемо цей
вираз: 3 - 0=3
Отже при віднімання рівних чисел отримаємо
нуль.
4. Складання
прикладів за числовими променями (с.41, вправа 2)
- Прилетіло
сонечко, сіло Колобкові на носик, запропонувало погратись, та приклади
складати.
5 - 5=0 9 - 9=0
7 - 7=0 1 - 1=0
ІХ Творче перенесення знань, умінь та
навичок у нові умови з метою формування комплексних умінь.
1. Розв’язування прикладів.
5 червоних
мухоморів
На галявині
росли
Діти тут гриби
збирали,
Мухоморів нуль
взяли.
Мухомори
дивувались:
«Ми даремно хвилювались.
Нуль відняти від семи
Ще розв’яжем приклад ми
Скільки буде, до нуля
Додали ми з вами шість?
У ведмедика шість ягід
На обід і з’їв він шість».
2. Робота з геометричним матеріалом.
- У лісі звірят
різних ми зустрічали,
Кого з них малюнки оці нагадали?
- З яких
геометричних фігур складений ведмедик ?
(3 кругів)
- Та це круг.
Круг не має кутів, вершин, сторін.

Х Підсумок уроку
- Молодець,
Колобочку, – сказала Лисиця.
Ти винахідливий,
розумний і кмітливий. Ти справився з моїми завданнями і тому я відпускаю тебе
до твоїх нових друзів першого класу. Залишайся з ними, навчайся, старайся, будь
чемним і слухняним і тоді ніякий звір тобі не страшний.
- Діти, а чого ж навчився Колобок сьогодні на
уроці?
(Діти
розповідають про що вони довідались на уроці, що їм найбільше сподобалось).
Комментариев нет:
Отправить комментарий